Jak się motywować do nauki?


I. Motywacja wewnętrzna.
Wypisz trzy powody dla których chcesz się uczyć:
(skup się na potrzebach, ciekawości, przyjemności)

Powieś to na ścianie abyś o tym pamiętał. Badania dowiodły, że:
- wkładasz więcej wysiłku
- szukasz różnych dróg do sukcesu
- jesteś bardziej wytrwały
- lepiej się uczysz
gdy jesteś zmotywowany wewnętrznie.

II. Motywacja zewnętrzna.
Wypisz trzy powody dla których ktoś inny chciałby abyś się tego uczył:
Nie wieszaj tego na ścianie. Raczej odłóż to na bok lub schowaj nawet do szuflady. Motywacja zewnętrzna to cele, wartości i zainteresowania innych i ich wpływ na twoją osobę. Uczysz się aby uniknąć kary lub dostać nagrodę lub kogoś zadowolić. Zewnętrzna motywacja nie jest zła. Po prostu nie jest tak silna i efektywna jak wewnętrzna. W miarę możliwości trzymaj motywację wewnętrzną jako główną siłę napędową twojego działania.

III. Opis zadania.
Czy są jakieś zdania do wyuczenia? Rozdziały, myśli, umiejętności itp.
Jak dużo czasu na to poświęcisz? Godziny? Jaki będzie twój plan tygodniowy?
Czy są jacyś eksperci w tej dziedzinie do których masz dostęp? Nauczyciele, Bilbiotekarze itp. Jak poradzili sobie z tym inni?
Jakie są źródła informacji? Książki, podręczniki, strony www.
Jak będę sprawdzał postępy? Testy, sprawdziany, ocena grupy kolegów lub nauczyciela. Według przeczytanych stron, wykonanych zadań itp.
Jak często będę zapisywał postępy? Dziennie/tygodniowo/miesięcznie; po ukończeniu wyznaczonej wcześniej partii materiału?
Jakie są nagrody za postęp w nauce? Nagrody powinny być dopasowane do wysiłku jaki włożyliśmy w naukę.
Co powinienem zrobić w razie nie uzyskania zadowalających wyników?
Umieść te pytania i odpowiedzi na ścianie tak aby cały czas podczas nauki były widoczne.

IV. Kto będzie twoim mentorem.
Mentor będzie sprawdzał twój postęp.
- powinien być godny zaufania
- powinien rozumieć twoją motywację
- od czasu do czasu pytać jak ci idzie
- nie powinien testować twojej nauki
- zachęcać bez oceniania
- zasugerować sposoby ominięcia przeszkód
Zastanów jak będziesz się z nim spotykał? Jak często?(najlepiej osobiście)
Umieść jego inicjały na ścianie lub zapamiętaj.

V. Postępy.
W miarę nauki będziesz potrzebował jakichś znaczników postępu. Możesz je znaleźć odpowiadając sobie na pytania:
Jakie są etapy nauki? Czy można materiał podzielić na rozdziały, porcje i jakie ich jest rozplanowanie? Zastanów się dlaczego? Czy cele są krótko czy długo terminowe? Ustal wszystkie te sprawy tak szczegółowo jak tylko się da. Jakich umiejętności nabywam podczas nauki? Jakie wnioski mogę wyciągnąć z porażki? Czy będę musiał prześledzić moje kroki nauczania aby znaleźć alternatywne rozwiązanie czy też to co próbuję zrobić jest niemożliwe?

VI. Wnioski na przyszłość.
Ważne jest aby uświadomić sobie iż niepowodzenie w nauce i w ogóle dązeniu do celu nie jest równoznaczne z porażką. Sukces nie zawsze jest wyznaczany ilością zdobytej wiedzy. Nie wszyscy mogą być neurochirurgami, gwiazdami futbolu, hydraulikami czy mówcami. Ale możemy zauważyć, że niektóre zadania mogą być wykonane na inne sposoby: wynajęcie hydraulika czy po prostu użycie słownika a jednocześnie osiągnięcie tego samego celu. Sukces w nauce jest także wyznaczany przez ocenę sposobu w jaki się usczysz i co po jego obserwacji możesz poprawić. Rozważ to i odpowiedz dla siebie na następujące pytania:
Czy temat był tak interesujący jak ci się na początku wydawało?
Jakie wewnętrzne motywacje zaspokoiłeś?
Czy metoda nauki którą wybrałeś byłą skuteczna?
Czy nauczyłeś się czegoś czego nie planowałeś się nauczyć?
Czy dokładny opis Twojego zadania pomógł ci lepiej rozplanować czas i materiał?
Które z zewnętrznych motywacji popychały cię do działania? Jaką rolę pełniły w procesie nauki?





Copyright (c) 2006. Sobol Design. Wszystkie prawa zastrzeżone.