Gimnastyka korekcyjna w naszej szkole


   W ostatnich latach mówi się o 'epidemii' wad postawy u dzieci. Ten problem sprawia, że wzrasta potrzeba korekcji tych wad. Nasza szkoła organizując zajęcia gimnastyki korekcyjnej, wychodzi tym potrzebom naprzeciw i bierze aktywny udział w procesie korekcji.

   Gimnastyką objęte są dzieci wymagające dodatkowych działań korekcyjnych, należą do nich:

  • uczniowie z nieprawidłowościami w budowie i postawie ciała ( wada postawy ): plecy okrągłe , plecy wklęsłe, plecy okrągło-wklęsłe, plecy płaskie, skolioza i postawa skoliotyczna, wady kończyn dolnych ( stopa płaska, stopa płasko-koślawa, kolana koślawe, kolana szpotawe ),
  • uczniowie z obniżoną sprawnością fizyczną oraz innymi zaburzeniami w rozwoju psychomotorycznym.

       W naszej szkole działaniami korekcyjnymi objęte są dzieci ze szkoły podstawowej. Gimnastyka korekcyjna dla klas 0-III prowadzona jest są w ramach obowiązkowych zajęć pozalekcyjnych, w wymiarze 1 lub 2 godziny tygodniowo. Ćwiczenia prowadzone są po zajęciach dydaktycznych. Zajęcia gimnastyki korekcyjnej uczniów klas IV-VI odbywają się w ramach czwartej godziny wychowania fizycznego. Do dyspozycji mamy bardzo ładną salkę korekcyjną wyposażoną w odpowiedni sprzęt. Nabór do grup ćwiczebnych odbywa się na podstawie skierowań od lekarza ortopedy. Wstępną selekcję przeprowadza nauczyciel gimnastyki korekcyjnej.

       Celem gimnastyki korekcyjnej jest skorygowanie istniejącej wady postawy i doprowadzenie jej do stanu prawidłowego, bądź zatrzymanie wady i niedopuszczenie do jej pogłębienia. Aby ten cel osiągnąć dziecko powinno opanować umiejętność prawidłowego wykonywania ćwiczeń. Pozytywnych efektów doczekamy wtedy, gdy dziecko systematycznie będzie wykonywać ćwiczenia również w domu. Bardzo ważne jest wykształcenie u dzieci nawyku przyjmowania prawidłowej postawy ciała w codziennym życiu. Dziecku powinno się stale przypominać o konieczności korekty postawy. Gdy dziecko zaabsorbowane czynnościami dnia codziennego, utrzymuje nową, poprawną postawę, można uznać, że proces korekcji został zakończony.

       Korekcja wad postawy jest procesem długotrwałym, szczególnie nużącym dla dziecka. Aby uniknąć monotonii i znużenia, nauczyciel gimnastyki korekcyjnej stosuje różnorodne metody i formy pracy aby uatrakcyjnić swoje zajęcia.
    Atrakcyjność zajęć wyzwala pozytywne emocje u dzieci i korzystnie wpływa na chęć uczestnictwa w kolejnych zajęciach. Podczas zajęć stosuję różnorodne pomoce i zestawy przyborów, które budzą zainteresowanie dzieci i czynią zajęcia ciekawymi.

       W celu uatrakcyjnienia zajęć i zwiększenia motywacji wprowadziłam system nagradzania. Aktywność, poprawne wykonywanie ćwiczeń, wzorowa frekwencja na zajęciach – nagradzane jest „medalem”. Nagradzanie dzieci za trud i wysiłek pozytywnie wpływa na zaangażowanie się dzieci w proces rehabilitacji. Największą nobilitacją dla dzieci jest wyróżnienie ich na końcu roku szkolnego oraz wręczenie dyplomu 'Mistrza Gimnastyki Korekcyjnej'.

    nauczyciel gimnastyki korekcyjnej
    mgr Agata Ulaszewska




  • Copyright (c) 2006. Sobol Design. Wszystkie prawa zastrzeżone.